Rituale

Velkommen til en unik opplevelse. Vi har badstueritualer hver uke.

Et badsturituale er en ledet stille badstuøkt, hvor du bruker alle sansene. Det er ofte bruk av urter, duft og damp fra ovnen. Kroppen utsettes vekselvis for varme og avkjøling. Noen ritualer har elementer av meditasjon og stretching, og i noen inngår pisking med bjørkeris.

Når er det rituale?

Stretching

Torsdag 1.februar & 15.februar, kl. 19:30-20:00

Instruktør: Edwin

Hva trenger du å ta med?

Badetøy, to håndklær og drikkeflaske. På Stretching trenger du i tillegg ett stort håndkle til å tøye på i badstua.

Kom tidsnok

Disse ritualene er guidede «reiser» der vi ønsker at alle deltagere er med fra start. Vi starter presis, så om du blir forsinket vil du dessverre ikke kunne delta. Ritualene passer ikke for barn.

Ritualer, 90 min

250 kr / medlemspris

350 kr / ikke-medlem

Ritualer, 120 min

350 kr / medlemspris

400 kr / ikke-medlem

Meditasjon

175 kr / medlemspris

250 kr / ikke-medlem

Månedskort er ikke gyldig på ritualer. Du kan selv endre billetten din opptil 72 timer før timen. Etter det kan ikke billetten endres. Det er ingen refundering på ubenyttet billett.

Instruktører og ritualer

Edwin Cabascagno

Stille urterituale
Bademaschinen

Ritualet på Bademaschinen er et veiledet møte mellom kroppen, varmen og dampen fra urter. Kroppen svetter seg gjennom ulike urter og aromaer. Med temperaturendringer og kaldt vann gir det en rensende følelse og bidrar til bedre blodsirkulasjon.

Stretching
Rådhuset

Stretching i badstua Rådhuset på Langkaia er for alle som er glade i å tøye. Gjennom rolig tøying og avspenning av muskulatur vil du oppleve en bedre kroppsbevissthet. Gruppen kan bli delt i to for å få bedre utbytte av økten og den ene halvparten nyter da badstubad i perioden den andre halvparten strecher. Det serveres te. Du må tåle badstutemperatur for å delta.

Khiwuay
Jurten

Khiwuay-urterituale i Jurten. Amapuna Khiwuay er ett utrykk fra Kichwas, Ecuador som betyr «Jeg tar med urtene». Dette er et ritual med fokus på ulike urter og planter som kan brukes i badstua. Urtene gir en helt spesiell duft i kombinasjon damp fra ovnen.

Marie Kaada Hovden

Månerituale
Svarttrosten

Måneritualer holdes ved Svarttrosten på Kroloftet ved full- og nymåne. Tidspunkt samsvarer med månekalenderen. Det er en introvert og ledet badstuøkt der du veiledes gjennom ulike meditasjons- og avspenningsmetoder, bruker damp og urter etter sesong og synger for å lokke inn de gode badstue-åndene.

Meditasjon og avspenning
Sukkerbiten

Meditasjon og avspenning tilbys på Sukkerbiten hver onsdag kveld. Vi vekker alle sansene, lander i kropp og pust, og får et avbrekk fra hverdagen. Her brukes også damp og urter etter sesong.