RITUALE

Vi har ritualer hver uke. Det bør du oppleve!

Hva er et badsturituale? En ledet stille badstuøkt, hvor du bruker alle sansene. Det er ofte bruk av urter, duft og damp fra ovnen. Kroppen utsettes vekselvis for varme og avkjøling. Noen ritualer har elementer av meditasjon og stretching, og i noen inngår pisking med bjørkeris.

Når er det rituale?

Langkaia

Stille urterituale onsdag (fra 1.11) og fredag kl.16.30-17.30 & kl. 17.30-19.00. Instruktør: Edwin.

Stretching mandag kl. 17.30-19.00. Instruktør: Edwin.

Sukkerbiten:

Meditasjon og avspenning onsdag kl 18.30-20.00. Instruktør: Marie

Morgenmeditasjon mandag 08.30-10.00. Instruktør: Marie

Lunsjmeditasjon torsdag 11.30-13.00. Instruktør: Marie

Ekstra langt urterituale en søndag i måneden kl 15.00-17.30. Instruktør: Jerome

Kroloftet:

Månerituale hver ny- og fullmåne 1630-1830 og 1930-2130. Instruktør: Marie

Stretching torsdag kl.19.30-20.00. Instruktør: Edwin.

Gjesteinstruktører med egne ritualer blir annonsert i forkant.

Pris?
Morgenmeditasjon: 175 kr for medlemmer, og 250 kr for ikke-medlemmer.
Ritualer, 90 min: 250 kr for medlemmer, og 325 kr for ikke-medlemmer.
Ritualer, 120 min:325 kr for medlemmer, og 400 kr for ikke-medlemmer.
Månedskort er ikke gyldig på ritualer.

Hva trenger du å ta med?
Badetøy, to håndklær og drikkeflaske. På Stretching trenger du i tillegg ett stort håndkle til å tøye på i badstua.

Hvordan bestille plass?
Du finner ledige plasser ved å søke på dato i kalender over, og reservere plass.

NB: Disse ritualene er guidede «reiser» der vi ønsker at alle deltagere er med fra start. Vi starter presis, så om du blir forsinket vil du dessverre ikke kunne delta. Ritualene passer ikke for barn.

Du kan selv endre billetten din opptil 72 timer før timen. Etter det kan ikke billetten endres. Det er ingen refundering på ubenyttet billett.

Velkommen til en unik opplevelse!

Mer om instruktører og ritualer:

Edwin Cabascagno // Stille urterituale i Bademaschinen // Stretching på Rådhuset Langkaia //Khiwuay- urterituale i Jurten

Ritualet på Bademaschinen er et veiledet møte mellom kroppen, varmen og dampen fra urter. Kroppen svetter seg gjennom ulike urter og aromaer. Med temperaturendringer og kaldt vann gir det en rensende følelse og bidrar til bedre blodsirkulasjon.

Stretching i badstua Rådhuset på Langkaia er for alle som er glade i å tøye. Gjennom rolig tøying og avspenning av muskulatur vil du oppleve en bedre kroppsbevissthet. Gruppen kan bli delt i to for å få bedre utbytte av økten og den ene halvparten nyter da badstubad i perioden den andre halvparten strecher. Det serveres te. Du må tåle badstutemperatur for å delta.

Khiwuay- urterituale i Jurten. Amapuna Khiwuay er ett utrykk fra Kichwas, Ecuador som betyr «Jeg tar med urtene». Dette er et ritual med fokus på ulike urter og planter som kan brukes i badstua. Urtene gir en helt spesiell duft i kombinasjon damp fra ovnen.

Marie Kaada Hovden // meditasjon og avspenning på Sukkerbiten//Måneritualer på Kroloftet

Meditasjon og avspenning, kveld er en ledet økt der man bruker god tid på å bringe oppmerksomheten ut i alle deler av kroppen, til sansene og til pusten. Det legges til rette for et avbrekk fra hverdagens gjøren og laden, man lander i kroppen, i sansene, og vil kunne finne ro og hvile i øyeblikket.

Ritualet har en lengre periode i badstuen der det brukes damp og sang mot slutten. Det blir en god pause underveis hvor du kan bade eller sitte utendørs.

Ritualet kan oppleves intenst fordi man sitter stille i lang tid, men også på grunn av dampen mot slutten. Ved å sette seg på nederste benk vil opplevelsen bli mer moderat. Ritualet foregår sittende.

Intensitet: Middels

Morgenmeditasjon er en guidet meditasjon som bringer oppmerksomheten ut i kroppen, til sansene, til fornemmelser, følelser og til pusten. Vi skal observere oss selv og våre omgivelser i øyeblikket. Etter en kortere avspenning brukes økten til å observere pusten, kroppen og sinnets aktivitet.

Intensitet: Middels

Måneritualer på Kroloftet er for den som tåler varme og som ønsker en skikkelig pause og renselse. Deltakerne ledes gjennom avspenning og meditasjon. Det brukes også elementer av historiefortelling, visualisering, stemmeaktivering og sang, og alltid mye damp. Oppbygning og innhold varierer fra gang til gang, men ritualet er alltid fokusert og guidet. Hensikten er å skape et trygt rom der man kan få et avbrekk fra hverdagen, komme i kontakt med dypere lag i seg selv og kjenne på månedens, årets og livets sykluser.

Ritualet er ledet hele veien, badstuøktene er på 30-40 min av gangen, og det er 2 lengre pauser for bading.

Dette ritualet er for den som tåler – eller ønsker å lære seg å tåle – varmen.

Intensitet: høy